måndag 30 januari 2017

Vi i femman

Nu har det gått några dagar sedan vår klass deltog i kvartsfinalen av Vi i femman.  Vi mötte Dansutskolan 5d från Gnesta, vilket skulle bli en mycket spännande kamp.  

Dagen började med att vi åkte till Eskilstuna till P4:s radiohus. Där blev vi väl omhändertagna och vi fick träffa både programledare och domaren. Efter lite fotografering blev det dags för fika och vi fick sitta i vår lounge och koppla av en stund. Efter att vi hade fikat klart var det dags att gå in i studion och där fick eleverna ställa frågor och programledaren berättade lite hur det kommer att gå till under en livesändning i radio.

Kl.17.00 började då den kvartsfinal som vi kommer att minnas länge. Det var otroligt spännande från början till slut och det var en helt fenomenal upplevelse att få vara med om Vi i femman. Till sist fick vi ändå ge oss, slutresultatet skrevs 32-31 till Dansutskolan 5d.  Trots en knapp förlust, visade vi inga sura miner utan alla elever visade en god attityd mot den andra skolan.  Jag inser nog i efterhand att det var helt okej att det gick så här, vet inte om jag hade klarat av att sitta där och vara så nervös igen.

Jag är så otroligt stolt över hela min klass. För det första kvalificerade vi oss som 1 av 8 skolor i Sörmland till kvartsfinalerna, och även 1 av 200 femteklassare som kom vidare från uttagningen. I uttagningen i år deltog ca. 70 000 femte klasser ( om jag inte minns helt fel ). Detta är redan en sak att vara stolt över.  De direktsända tävlingarna kan sedan gå hur som helt och vi är nöjda med hur långt vi tagit oss.

Jag kan rekommendera Vi i femman till alla lärare som i framtiden har en årskurs 5. Detta är något som varit så kul, allt från uttagning till livesändning i radio. Och vilken upplevelse för eleverna, att få se hur det går till i en radiostudio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar